torstai 27. elokuuta 2009

Sananvapauden periaate on vaikea ymmärtää

Olen seurannut Halla-ahon oikeudenkäyntiä lähinnä kursorisesti. Minusta näyttää ilmeiseltä, että perusteita tuomioon ei ole. Minulla ei ole itse asiaan sen olennaisempaa sanottavaa.

Mutta mikä tästä kaikesta tuli mieleen on se, että sananvapauden periaate vaikuttaa konseptilta, joka on osalle ihmisistä hyvin vaikea ymmärtää. Eikä se ole ihme. Se on vaikea konsepti. Siinä pitää pystyä erottamaan kyseessä oleva teksti korkeamman tason periaatteesta. Tällainen ajattelu vaatii hyvin huolellista analyyttistä erottelua. Lisäksi kyseessä oleva teksti pitää ymmärtää, mikä sekin on toisinaan vaikeaa.

Sananvapauden periaatteessa on vieläpä se erikoisuus, että sen merkitys vain vahvistuu mitä kyseenalaisempiin väitteisiin ja lausumiin mennään. Kenelläkään ei varmaan ole vaikeuksia suoda vapautta sanoa, että "omena on neliön muotoinen", mutta jos professori sanoo, että "kaasukammioita ei käytetty juutalaisten tappamiseen", niin nimenomaan tämän väitteen esilletuomisen vapautta meidän pitää puolustaa. Tällöin ajatuksen tasolla pitää tehdä entistä kovemmin työtä, että pystyy näkemään miten väite, väitteen esittäminen ja väitteiden esittämisen vapauden yleinen periaate ovat abstraktioiden eri tasoja.

Tulee mieleen, että ehkä kouluissa pitäisi opettaa mitä sananvapauden periaate tarkoittaa. Eihän se takaa, että oppilaat sitä ymmärtäisivät tai edes yrittäisivät ymmärtää. Mutta minusta se on konsepti, joka on niin keskeinen nykymaailmassa, että sen opettaminen olisi suorastaan opetuslaitoksen velvollisuus. Voimme ainakin toivoa, että asian esittäminen jättäisi oppilaiden päähän pienen jäljen —pienen varoituskyltin— johon he voisivat sitten myöhemmin palata, kun huomaavat kuinka vaikeaa tämän periaatteen noudattaminen käytännössä voi joskus olla.

(Varmaan kouluissa ainakin sivutaan tätä periaatetta ja sille ehkä esitetään perusteluitakin, mutta luulen, että sille ei opetuksessa anneta sen vaatimaa painoarvoa. Ja koska se on niin vaikea ymmärtää, niin sitä ei ehkä käsitellä tarpeeksi perusteellisesti. Se pitäisi varmaan havainnollistaa esimerkeillä, jotka ovat relevantteja oppilaille itselleen.)

Ei kommentteja: