keskiviikko 2. maaliskuuta 2011

Haluan delegoida äänestykseni

Nyt tiedän miten haluan äänestää: valitsen tuttavapiiristäni jonkun, jonka mielipiteet ovat tarpeeksi lähellä omiani ja pyydän häntä valitsemaan minulle ehdokkaan. Jos valitsemani henkilö ei halua valita minun äänelleni kohdetta, niin se voi olla hyvä filtteri sille, ettei hän ole tarpeeksi kiinnostunut politiikasta. Valitsemani henkilö voi olla periaatteesta tällaista järjestelyä vastaan, mutta se kertoisi taas, että hänen mielipiteet eivät välttämättä menekään niin yksiin kanssani.

Muuten järjestely kuulostaa tehokkaalta: minun ei tarvitse käyttää aikaa sopivan ehdokkaan etsimiseen eikä tuntea syyllisyyttä kun en jaksa aiheeseen perehtyä. Mutta samalla tulee annettua ääni ehdokkaalle, jonka äänestäminen edistää suurimmalla todennäköisyydellä asioita, joihin itse uskon. Tiedän kyllä, ettei juuri minun ääni mihinkään vaikuta, joten en ole aiemminkaan suurta syyllisyyttä tuntenut siitä, etten ole ehdokkaisiin juuri perehtynyt. Mutta en toisaalta ole äänestämistä vastaankaan.

Valinta voi toki osua ehdokkaaseen ja puolueeseen, jonka ensivaikutelma on minulle epäillyttävä, mutta järjestelyn tarkoitus onkin, että minun ei tarvitse asiaan perehtyä, mutta että ääni menee suunnilleen oikeaan suuntaan. Itse asiassa uskon jopa, että tällä tavalla ääni menee lähemmäksi oikeaa kuin itse valitsemalla.


Ideassa ei tietysti ole mitään uutta ja moni käytännössä näin jo toimiikin. Mutta itselleni oli hauskaa päätyä tähän lopputulemaan. Tietysti jos näette strategiassa jotain merkittäviä heikkouksia, niin olisi hauska kuulla kommenteissa.

Ei kommentteja: